...تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و فرستادن سه صلوات برای ظهور امام زمان (عج) مجاز است...
تصاوير متحرك محرم ، شهادت امام حسين (ع)، عاشورا ،حضرت ابوالفضل
» مسابقه سراسری عید غدیر خم
» جوایز ششمین دوره مسابقه وبلاگ نویسی غدیر ( جامعه مبلغین غدیر )
» آیین نامه مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی غدیر ( جامعه مبلغین غدیر )
» معرفی جامعه مبلغین غدیر
» اینفوگرافی: مباهله؛سند حقیقت
» اینفوگرافی(داده نما) روز مباهله
» اینفوگرافی(داده نما) روز مباهله
» مباهله سندی بر حقانیت اهل بیت/ امیرالمومنین نفس پیامبر است
» غدیر_عیدالله_اکبر
» غدیر_عیدالله_اکبر
» غدیر_عیدالله_اکبر
» غدیر_عیدالله_اکبر
» غدیر_عیدالله_اکبر
» غدیر_عیدالله_اکبر
» غدیر_عیدالله_اکبر
» معارف مهدوی
» اطعام روز غدیر" سنتی فراموش شده !
» مختصری از اعمال روز عسد غدیر در مفاتیح
» غدیریم
» غدیر_عیدالله_اکبر
درباره ما

به وبلاگ امام علی (ع) و عید غدیر خم خوش آمدید . در این وبلاگ ما قصد داریم مردم را هرچند مختصر در باره عید سعید غدیر خم که یکی از اعیاد بزرگ شیعیان است آشنا نماییم . انشا الله خدا ما را در این راه کمک نماید . و من الله التوفیق
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 118
بازدید کل : 80546
تعداد مطالب : 332
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

ساعت فلش مذهبیمسابقه وبلاگ نویسی ابلاغ غدیر ................................................ آیه قرآن .........................................................

پیوندهای وبگاه
» رام رایگان گوشی های هواوی
» کمپین عاشقان ظهور مهدی عجل الله
» نورغدیر
» غدير و الغدير
» غدیر - عید الله الاکبر
» نورغدیر
» آواي غدير
» جامعه مبلغین غدیر خم
» برهنگی زنان
» امام زمان
» محب مهدی عج
» پیام امام حسین(ع)
» شهدای فداغ
» شهدای عشق
» مرکز آموزش تخصصی تکواندو فجر شهرضا
» عاشق گمنامي
» امام علی (ع) و عید غدیر خم
» اسلام دین حق است
» منجی موعود
» جی پی اس ردیاب ماشین
» ال ای دی هدلایت زنون led
» جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان امام علی (ع) و عید غدیر خم و آدرس emamali1394.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
برچسب‌ها
تصاوير متحرك محرم ، شهادت امام حسين (ع)، عاشورا ،حضرت ابوالفضل
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |


ادامه مطلب


برچسب‌ها: شهادت امام حسين (ع) عاشورا حضرت ابوالفضل
تصاویر متحرک و جدا کننده متن ویژه ماه محرم (2)
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |
تصاویر متحرک و جدا کننده متن ویژه ماه محرم
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |

emam hosein (10)

 

اين حسين كيست كه عالم همه ديوانه اوست

اين چه شمعي است كه جان‌ها همه پروانه اوست

اندک اندک ، مشکی بر تن کن

ماه سالار شهیدان در راهست…

با عرض سلام و تسلیت پیشاپیش

تصاویر متحرک و جدا کننده متن ویژه ماه محرم

آماده نمایش در

وبـــــ سایتــــــــ بزرگــــــ شبـــــ هـــای تنهــــــایی

قرار گرفت

التماس دعا

1022

 

emam hosein (1)

emam hosein (2)

 

 

emam hosein (3)

 

emam hosein (4)

 

 

emam hosein (5)

 

 

emam hosein (6)

 

emam hosein (7)

emam hosein (8)

emam hosein (9)

 

 

  emam hosein (11)

emam hosein (12)

 

emam hosein (13)

 

emam hosein (14)

 

emam hosein (15)

 

 

emam hosein (16)

 

emam hosein (17)

emam hosein (18)

 

emam hosein (19)

 

 

 1022

عزای حسینی
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |

"قيامت بي حسين غوغا ندارد"

"شفاعت بي حسين معنا ندارد"

"حسيني باش که در محشر نگويند"

"چرا پرونده ات امضاء ندارد"

"فرا رسیدن ماه محرم رو به همه ی شیعیان جهان تسلیت میگم."



برچسب‌ها: عزای حسینی
عزای حسینی
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |

باز محرم رسید، ماه عزای حسین                          سینه ی ما می شود، کرب و بلای حسین
کاش که ترکم شود غفلت و جرم و گناه                    تا که بگیرم صفا، من ز صفای حسین



برچسب‌ها: عزای حسینی
ماه محرم
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |
امام حسین
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |


برچسب‌ها: امام حسین
تسلیت به امام زمان (عج)
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |
Motharek Emam Hasan Askari (10)




یا ابا المهدی




از ما زمینیان به شما آسمان ، سلام




                                     مولای دلشکسته  ، امام زمان سلام




این روزها هزار و دو چندان شکسته ای




                                           حالا کجای روضه ی بابا نشسته ای





Motharek Emam Hasan Askari (3)




روح تو در بهشت الهی مقیم شد



به رفتن تو حضرت مهدی یتیم شد




یابن الحسن ، از این همه بی داد ، الامان




عجل علی ظهورک یا صاحب الزمان




هشتم ربیع الاوّل ، سالروز شهادت یازدهمین اختر تابناک




 امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت




 مقدس حضرت حجةبن الحسن روحی و ارواح العالمین له الفداء/




و عاشقان راه امامت و ولایت تسلیت عرض میکنم.



http://shabhayetanhayi.ir/wp-content/uploads/%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86.gif



دوستان بزرگوار و عزیز که اس ام اس تسلیت و تصاویر متحرک و ثابت



 شهادت امام حسن عسگری (ع)
لازم دارند میتونند از لینک های زیر استفاده کنند.





التماس دعای فرج



download...shabhayetanhayi.ir پیامک تسلیت شهادت امام حسن عسگری : کلیک بفرمایید

 

download...shabhayetanhayi.irتصاویر متحرک و ثابت شهادت امام حسن عسگری (ع) : کلیک بفرمایید

 

 

 

Motharek Emam Hasan Askari (7)

http://s1.picofile.com/file/7613578274/manba.gif   منبع  : http://shabhayetanhayi.ir

 



برچسب‌ها: امام زمان
عكس متحرك محرم وامام حسین(ع)و عاشورا سري 3
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |

 

   http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%DB%8C%D8%A7%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%286%29.gif   

http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86.gif          http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%DB%8C%D8%A7%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%284%29.gif

 

بابل 2011



ادامه مطلب
تصاویر متحرک امام حسین (ع)، محرم و عاشورا وتاسوعا حسینی سري 2
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |







ادامه مطلب


برچسب‌ها: شهادت امام حسين (ع) عاشورا حضرت ابوالفضل
تصاوير متحرك محرم ، شهادت امام حسين (ع)، عاشورا ،حضرت ابوالفضل سري 1
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |

عالم همه محو گل رخسار حسین است ، ذرات جهان درعجب از کار حسین

است . دانی که چرا خانه ی حق گشته سیه پوش ، یعنی که خدای تو

عزادار حسین است.



ادامه مطلب


برچسب‌ها: شهادت امام حسين (ع) عاشورا حضرت ابوالفضل
عزای حسینی
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |

تا بال و پر عشق به جانم دادند / در وادی عاشقان مکانم دادند
گفتم که کجاست کعبه اهل ولا  / درگاه حسین را نشانم دادند
ایام شهادت و سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه السلام را خدمت منتقم حقیقی ایشان حضرت صاحب الزمان ارواحنافداه و تمامی شیعیان عزیز تسلیت عرض مینماییم .



برچسب‌ها: عزای حسینی
پيام تسليت مدير وبلاگ به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم...
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 23 مهر 1394 |
7ac89836880e37d05346412f03b13d77 مجموعه تصاویر متحرک زیبا سازی وبلاگ
 

 

حسین سرچشمه عشق

محرم یعنی حسین... یعنی فرات... یعنی عطش...

 حسین یعنی زینب...زینب یعنی حسین

آری محرم یعنی صبر و استقامت 

 

 چه خوب محرم و حسین با هم عجین شده اند             

 

 و چه خوب حسین در این ماه نماهنگ شهادت و ایثار را نمایش داد



ادامه مطلب
غدیر چه جایگاهی در اعتقاد به مهدویت دارد ؟
+ نویسنده جوادجوادیان در سه شنبه 14 مهر 1394 |
غدیر چه جایگاهی در اعتقاد به مهدویت دارد ؟


منتظر پاسخ های شما هستیم ؟

[تصویر: 21364723485771986233.gif]
غضنفر
+ نویسنده جوادجوادیان در دو شنبه 13 مهر 1394 |

اعمال و آداب عید غدیر چیست؟
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

پاداش روزه روز غدیرخم برابر پاداش روزه گرفتن عمر دنیا تا پایان آن است، و نیز پاداش آن برابر پاداش صدبار حج و صدبار عمره در هر سال است، حج و عمره ای که نیکو و مورد قبول خداوند باشد.



ادامه مطلب
آداب و اعمال روز عید غدیر
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

 

عید غدیر خم,اعمال مستحبی عید غدیر خم



ادامه مطلب
چهل حدیث غدیر
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

غدیر در قرآن
الیوم کملت لکم دینکم  و اتممت علیکم نعمتى  و رضیت لکم الاسلام دینا . ( مائده : .3 )
روز غدیر خم دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم .

» جایگاه عید غدیر در مکتب

1ـ عید خلافت و ولایت



ادامه مطلب
« ویژه نامه عید سعید غدیرخم »
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

  غدیر,عید غدیر,امام علی,غدیر خم,عید سعید غدیر,ویژه نامه ,اشعار عید غدیر,

 

« ویژه نامه عید سعید غدیرخم »



ادامه مطلب
دشمنان فرهنگ غدیر را نشانه رفته‌اند/ ملت ایران از ولایت فقیه تبعیت محض دارند
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


ادامه مطلب
امضاء علی(ع) جواز عبور از صراط است/ علی(ع) به روایت عایشه همسر پیامبر(ص)
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: نه تنها مسلمانان بلکه مسیحی ها نیز راجع به امام علی (ع) تواضع دارند. درباره مناقب امام علی از زبان اهل سنت مطالب و احادیث زیادی وجود دارد.


ادامه مطلب
مکتب غدیر انسان ساز است/ خطبه غدیر تبلور آرمان های انسانی
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
عظمت گرامیداشت غدیر باید هر روز بیشتر شود
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
پاسخ به شبهات مطرح واقعه غدیر/ مستندات غدیر خم در منابع اهل سنت
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
غدیر موسم پیوند با ولایت/ غدیر اکمال دین است
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
غدیر برای تاریخ باقی می‌ماند/ غفلت از غدیر یعنی علی تنهاست
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
بازسازی واقعه غدیر
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |
بازسازی واقعه غدیر خم صبح امروز پنج شنبه در تهران برگزار شد.
اعمال روز عید غدیر/ نحوه عقد اخوت در روز ولایت
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
اولین بیعت کننده با امیرالمؤمنین(ع) چه کسی بود/ پشت پرده به رسمیت شناختن شیعه از سوی الازهر
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
سیره و سخن ائمه اطهار(ع) درباره غدیر/ چرا عید غدیر بزرگتر ازاعیاد قربان و فطر است
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |


ادامه مطلب
گزیده خطبه امام رضا پیرامون غدیر
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

سید بن طاووس (اعلی الله مقامه) در کتاب شریف "اقبال الاعمال" صفحه ۴۶۴ از حضرت امام رضا (ع) روایت کرده است که حضرت فرمودند:

 

هنگامی که قیامت فرا می رسد، چهار روز با فخر و مباهات بر خداوند وارد می شوند همانند ورود عروس در شب زفاف بر شوهر. از حضرت سوال شد: آن چهار روز کدامند حضرت فرمودند: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر و بدرستیکه روز غدیر در بین آنها مانند ماه است در بین ستارگان و آن روزی است که حضرت ابراهیم خلیل از آتش نجات یافت و به شکرانه اش آن روز را روزه گرفت. و آن روزی است که خداوند در آن روز، دین را کامل کرد و این کامل کردن به سبب نصب کردن امیرالمومنین به عنوان شاخص توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و فضیلت و جلوهای نور آن حضرت را آشکار نمود و آن روز را روزه گرفت. و بدرستیکه آن روز، روز کمال است و روز به خاک مالیدن بینی شیطان و قبولی اعمال شیعیان و دوستان آل محمد صلوات الله علیهم. و روزی است که خداوند به اعمال مخالفین نظر می کند و آن را نابود می گرداند و این قول خداوند است «فجعلناه هباءً منثورا» فرقان آیه ۲۳

 

روز غدیر روزی است که جبرئیل (ع) امر کند منبری از کرامت الهی در مقابل بیت المعمور (کعبه) نصب شود و در حالی که ملائکه آسمانها اطراف او گرد آمده و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را ستایش می کنند بر منبر رفته و برای شیعیان امیرالمومنین و ائمه (علیهم السلام) و دوستان آنان از فرزندان آدم طلب آمرزش می کند.

 

و غدیر روزی است که خداوند متعال به ملائکه خود امر می کند قلم نگارش اعمال از محبین اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیانش به مدت سه روز، از روز غدیر برداشته شود. و خداوند امر می کند که خطاهای محبین و شیعیان نوشته نشود به برکت کرامت محمد و علی و ائمه معصومین (علیهم السلام). و غدیر روزی است که خداوند مخصوص محمد و آل محمد و صاحبان رحمت (محبین و شیعیان) قرار داده است. و غدیر روزی است که خداوند متعال در حق بنده مومنش وسعت می بخشد در همه انواع رزق برای خانواده و خودش و برادرانش (دینی و نسبی). و آزاد می کند آن ها را از آتش. و غدیر روزی است که خداوند قرار داده است در آن روز سعی شیعیان را مشکور و گناهشان را مغفور و عملشان را مقبول.



ادامه مطلب


برچسب‌ها: امام رضا غدیر
متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

بخش اول: حمد و ثنای الهی

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَ دَنا فی تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فی سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فی اَرْکانِهِ، وَاَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْماً وَ هُوَ فی مَکانِهِ وَ قَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ، حَمیداً لَمْ یَزَلْ، مَحْموداً لایَزالُ (وَ مَجیداً لایَزولُ، وَمُبْدِئاً وَمُعیداً وَ کُلُّ أَمْرٍ إِلَیْهِ یَعُودُ). بارِئُ الْمَسْمُوکاتِ وَداحِی الْمَدْحُوّاتِ وَجَبّارُ الْأَرَضینَ وَ السّماواتِ، قُدُّوسٌ سُبُّوحٌ، رَبُّ الْمَلائکَةِ وَالرُّوحِ، مُتَفَضِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ بَرَأَهُ، مُتَطَوِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ أَنْشَأَهُ. یَلْحَظُ کُلَّ عَیْنٍ وَالْعُیُونُ لاتَراهُ.

ستایش خدای را سزاست که در یگانگی اش بلند مرتبه و در تنهایی اش به آفریدگان نزدیک است؛ سلطنتش پرجلال و در ارکان آفرینش اش بزرگ است. بی آنکه مکان گیرد و جابه جا شود، بر همه چیز احاطه دارد و بر تمامی آفریدگان به قدرت و برهان خود چیره است.

همواره ستوده بوده و خواهد بود و مجد و بزرگی او را پایانی نیست. آغاز و انجام از او و برگشت تمامی امور به سوی اوست.

اوست آفریننده آسمان ها و گستراننده زمین ها و حکمران آن ها. دور و منزه از خصایص آفریده هاست و در منزه بودن خود نیز از تقدیس همگان برتر است. هموست پروردگار فرشتگان و روح؛ افزونی بخش آفریده ها و نعمت ده ایجاد شده هاست. به یک نیم نگاه دیده ها را ببیند و دیده ها هرگز او را نبینند.



ادامه مطلب
احتجاج امیر المؤمنین(ع) به حدیث غدیر، بر خلافت
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

احتجاج امیر المؤمنین(ع) به حدیث غدیر، بر خلافت

پرسش : آیا امیرالمؤمنین (علیه السلام) با حدیث غدیر بر خلافت خویش استدلال کرد؟ همه می دانیم پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلم) خلافت و جانشینی بلافصل امیر المؤمنین (علیه السلام) را در روز غدیر اعلام نمود و اطاعت و پیروی از او را بر همه مسلمانان واجب ساخت، در اینجا این سؤال پیش می آید: هر گاه جانشینی امیر المؤمنین در چنین روزی اعلام گردیده، پس چرا امام در طول حیات خود با این حدیث برای اثبات امامت خویش استدلال نکرده است؟

نپذیرفتن حدیث غدیر، به بهانه عدم نقل آن توسط مسلم و بخارى!

پرسش : چگونه مى توانیم حدیث غدیر را بپذیریم، در حالى که «بخارى» و «مسلم» آن را در دو کتاب خود نقل نکرده اند؟

استدلال نکردن اهل بیت(ع) به حدیث غدیر!

پرسش : آیا على(علیه السلام) و اهل بیت(علیهم السلام) به حدیث غدیر استدلال کرده اند؟

مقصود از ولی در حدیث غدیر

پرسش :
آیه «اکمال دین» و غدیر خم
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

پرسش : آیا آیه «اًلْیَوْم اَکْمَلْتُ لَکُمْ» درباره ولایت على(علیه السلام) نازل شده است؟

پاسخ اجمالی:

پاسخ تفصیلی:

نزول آیه را در روز «غدیر» بسیارى از اساتید فنّ حدیث و تاریخ مانند: طبرى، ابن مردویه، ابو نعیم اصفهانى، خطیب بغدادى، ابو سعید سجستانى، ابوالحسن المغازلى، ابوالقاسم الحاکم الحسکانى، ابن عساکر دمشقى، خطیب خوارزمى، ابن جوزى، شیخ الاسلام حموینى، ابن کثیر شامى و... که عموماً از اساتید طراز اوّل حدیث و تاریخ اهل تسنّن مى باشند تصدیق کرده اند؛ هرگاه به نقل این گروه، روایات اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) ضمیمه گردد، نزول آیه در روز غدیر قطعى مى شود.
امّا مسأله ترتیب و نظم آیات که مشکلى در بسیارى از مباحث براى مفسّران ایجاد کرده است چندان پیچیده نیست؛ زیرا ترتیب نزول سوره ها و آیات قرآن با ترتیب فعلى آن کاملا مغایرت دارد؛ مثلا سوره هایى است که در مدینه نازل گردیده اند و قاعدتاً باید جاى آنها پس از سوره هایى باشد که «مکّه» نازل شده اند و عکس آن نیز چنین است، حتّى برخى از آیات یک سوره در مکّه و بعضى از آن در مدینه نازل گردیده است و چه بسا میان نزول دو آیه از یک سوره سال ها فاصله شده است.



ادامه مطلب
آيه ابلاغ و روز غدير+سند
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |
از جمله آيات کريمه: قول خداي تعالي است در سوره مائده:يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمک من الناس.

 

اين آيه شريفه روز هجدهم ذي الحجه سال حجه الوداع (دهم از هجرت) نازل شد، پس از آنکه پيغمبر گرامي صلي الله عليه و آله و بزرگوار بغديرخم رسيد جبرئيل در ساعت پنجم از روز مذکور بر آنجناب فرود آمد و گفت: يا محمد صلي الله عليه و آله همانا خداي متعال بتو درود ميفرستد و ميفرمايد: " اي فرستاده خدا، ابلاغ کن آنچه را (که درباره علي عليه السلام) از جانب پروردگارت بتو نازل شد، و اگر اين امر را اجراء ننمائي، رسالت خود را انجام نداده اي... " تا آخر آيه، در اين موقع پيشروان آن کاروان عظيم که تعداد آنها يکصد هزار يا بيشتر بود نزديک جحفه رسيده بودند پيغمبر صلي الله عليه و آله امر فرمود آنها را که از آن نقطه پيشروي کرده اند برگردانند و آنها را که عقب بودند در جاي خود متوقف سازند تا علي عليه السلام را در ميان آنگروه آشکار سازد و آنچه را که خداوند متعال درباره او نازل فرموده بانها ابلاغ فرمايد، و (جبرئيل) آن جناب را آگاه ساخت، که خداوند او را (از کيد بدخواهان) نگاهداري فرموده.

 

آنچه در بالا بدان اشعار نموديم در نزد علماء ما اماميه) مورد اتفاق همگاني است، ولي ما اينجا در اين مقام باحاديث اهل سنت در اين زمينه استدلال و احتجاج مينمائيم، اينک بيان مقصود:

 

1- حافظ ابوجعفر محمد بن جرير طبري متوفاي 31. (شرح حال او در ج 1 ص 166 ذکر شد) باسناد خود با بررسي، در " کتاب الولايه " در طريق حديث غدير از زيد بن ارقم روايت نموده که: چون رسول خدا صلي الله عليه و آله در بازگشت از حجه الوداع بغديرخم رسيد، هنگام ظهر بود و هوا در نهايت گرمي بود، بامر آنجناب خار و خاشاک آن محل را برطرف ساخته و نماز جماعت اعلام شد و ما همگي مجتمع شديم سپس خطبه رسا انشاء فرمود، بعد از آن فرمود: همانا خداوند متعال اين آيه را نازل فرموده است:... بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمک من الناس، و جبرئيل از طرف پروردگار من بمن امر نموده که در اين محل (که گروه مسلمانان حضور دارند) بايستم و هر سفيد و سياهي را آگاه نمايم باينکه: علي بن ابي طالب برادر من، وصي من، خليفه من، و پيشواي بعد از من است، من از جبرئيل درخواست کردم که پروردگارم مرا از انجام اين امر بر کنار فرمايد، زيرا ميدانستم که افراد با تقوي کم و موذيان و ملامت کنندگان زيادند که مرا به پيوستگي زياد باعلي نکوهش ميکنند و از توجه زياد من بعلي بحدي نگران و بدبين هستند که مرا اذن (گوش) ناميده اند، و خداي متعال ضمن اين آيه، نکوهش و گفتار آنان را بمن خبر داد: و منهم الذين يوذون النبي و يقولون هو اذن قل اذن خير لکم و اگر بخواهيم نام آنها را ببرم و آنها را معرفي کنم، خواهم نمود، ولي با ندريدن پرده آنها بکرامت خود افزودم.

 

 خداي متعال راضي نشد جز بابلاغ اين امر، پس اي گروه مردم اين را بدانيد همانا خداوند او را (علي عليه السلام را) بعنوان ولي و امام بر شما نصب نمود و اطاعت امر او را بر همه واجب فرمود، حکم او جاري و گفتار او روا و نافذ است، و هر کس با او مخالفت نمايد از رحمت خدا دور است، و کسيکه او را تصديق نمايد مشمول رحمت پروردگار است بشنويد و اطاعت کنيد پس همانا: خداي مولاي شما است، و علي امام (پيشوا) شما است، و سپس امامت در فرزندان من از صلب او (علي عليه السلام) برقرار است، تا روز قيامت، حلالي نيست مگر آنچه خدا و رسولش آنرا حلال فرموده اند، و حرامي نيست مگر آنچه خدا و رسولش آنرا حرام نموده اند و آنان، (يعني علي عليه السلام و امامان از فرزندان او)، علمي نيست مگر خداي متعال آنرا در من احصاء (و بمن موهبت فرموده) و من آنرا نقل نمودم به علي، پس، از او گمراه نشويد و از اوامر او استنکاف ننمائيد. زيرا اوست که بسوي حق راهنمائي ميکند و بحق عمل مينمايد، خداوند توبه احدي را از آنانکه او را انکار نمودند نمي پذيرد و او را نميامرزد. بر خدا حتم است که چنين کند: او را جاويدان بعذاب دردناکي مبتلا کند پس او (علي عليه السلام) افضل تمام مردم است بعد از من مادام که رزق بندگان نازل ميشود و خلق جهان باقي هستند، آنکس که خلافت او را مرتکب شود از رحمت خدا دور است.

 

اين گفتار من، از جبرئيل، از خداوند است، پس هر کس نگران باشد و بينديشد که براي فرداي خود چه پيش فرستاده است؟


ادامه مطلب
آیه ولایت
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |

«اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون»

«ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛

همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، می‎باشند.» (سوره مائده، آیه 55)

 

بر طبق بینش اسلامی و بر پایه حکم عقلانی، آدمی مأمور به تبعیت و اطاعت همه جانبه از خالق خویش و پروردگار جهان است؛ چرا که انسان از ساعات و یا حتی دقایق بعدی عمر خویش آگاه نیست و در جزئی‌ترین امور، نیازمند خداوند است؛ اما در مقابل، خداوندی که او را خلق نموده، حتی بر کوچکترین اسرار وجودی مخلوق خود واقف است و مقصد و منتهای حرکت او را نیز می‌‌داند. لذاست که عقل بشر، او را به درگاه او رهنمون می‌‌سازد؛ چرا که علاوه بر این مطالب، او بی‌نیاز مطلق و غنی در تمام امور است و به مخلوقات خود کمترین نیازی ندارد، لذا جز خیر آدمی را نمی‌‌خواهد. اما این اطاعت در دیدگاه اسلام و قرآن کریم، تنها به خداوند منحصر نمی‌‌شود. بلکه به امر الهی و فرمان خداوند، یک مسلمان باید از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهم السلام) نیز پیروی و تبعیت نماید. بنا بر این نگرش، تبعیت به طور مطلق و بدون قید و شرط تنها مختص خداوند است و بر طبق فرمان اوست که ما مأمور به اطاعت و پیروی از رسول اکرم و امامان معصوم در تمامی امور می‌باشیم. رفتار و گفتار آنان هم در تمامی امور، راهی را که به رضایت پروردگار و سعادت ابدی انسان منتهی می‌‌شود، مشخص می‌‌نماید. به این دلیل که در اعمال و رفتار آنان، هوا و هوس راهی ندارد و آنان به لطف خداوند و عنایت او، معصوم از هر خطا و اشتباه می‌باشند. بر طبق آموزه‌های اسلامی، به جز خداوند و به واسطه او رسول اکرم و امامان معصوم، آدمی نباید در برابر هیچکس و یا هیچ چیز دیگر به طور مطلق و بدون قید و شرط، مطیع و فرمانبردار باشد. منشأ آغازین اطاعت از خداوند و معصومین (همان گونه که ذکر گردید)، عقل بشری است؛ اما در ادامه و همراه با عقلانیت آدمی، این رابطه محبت نسبت به پروردگار است که آنرا تکمیل می‌‌کند. آن هنگام که انسان قدری بیشتر می‌‌اندیشد، خود را در دریای لطف و نعمتهای الهی غرق می‌‌بیند. او می‌یابد هر چه که دارد همه از خداوند است و علیرغم ناسپاسی‌های فراوان آدمی، نه تنها لطف و مهربانی او قطع نگشته بلکه لحظه به لحظه نیز ادامه دارد. بنا بر این هر چه بیشتر سعی می‌‌نماید تا در مسیر اطاعت چنین پروردگار مهربانی، گام بر دارد. مسیری که جز به کمال و سعادت او، به چیز دیگری ختم نمی‌‌گردد.

حقیقت و مفهوم کلی ولایت نیز که در دیدگاه اسلامی تبیین می‌شود، چیزی خارج از اطاعت و پیروی از خداوند و معصومین نمی‌باشد. از سوی دیگر رابطه میان مسلمانان و شیعیان با نبی اکرم و تک تک ائمه معصومین، رابطه‌ای بسیار عمیق و دو طرفه است. طرف اول این رابطه از پیامبر اکرم و ائمه آغاز می‌گردد. آنان چنان مهربانی و شفقتی نسبت به فرد فرد مسلمین دارند که کوچکترین ناراحتی و اندوه یک مسلمان، باعث رنجش خاطر آنان می‌گردد. (که شواهد بسیاری از آن در متون اسلامی موجود می‌‌باشد.) اما در طرف دیگر، مسلمانان نیز به خاطر جمع بودن مکارم اخلاقی و کمالات روحانی در وجود معصومین، از صمیم جان به آنان عشق می‌‌ورزند. این رابطه عمیق آنچنان تبعیتی را رقم می‌‌زند که مسلمانان نه تنها در برابر کلام و رفتار امام و ولی خویش مطیع و فرمانبردار هستند، بلکه حتی در ذهن خویش نسبت به آن کوچکترین دغدغه‌ای احساس نمی‌‌نمایند.

در قرآن کریم (که کلام خداوند و نازل شده از جانب اوست)، دلایل متعددی در جهت اثبات مقام ولایت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام علی (علیه السلام) ـ امام اول ـ از جانب خداوند وجود دارد. اما ولایت سایر ائمه بنا بر ابلاغ رسول اکرم از جانب خداوند تأیید می‌‌گردد.

ما در این حال به بررسی و دقت و تأمل در یکی از آیات شریفه قرآن می‌پردازیم که در آن مسأله ولایت بر مؤمنین مطرح شده و این مقام علاوه بر خداوند، برای رسول اکرم و امام علی (علیه السلام) اثبات گشته است. به همین منظور ابتدا به بررسی کلمات(1) به کار رفته در این آیه به صورت مجزا می‌پردازیم، و سپس به شأن نزول آیه اشاره می‌نماییم و در پایان فرازهای مختلف آیه را هر چه بیشتر مورد دقت و توجه قرار می‌دهیم.



ادامه مطلب
آیه تطهیر،سند معصومیت ائمه اطهار
+ نویسنده جوادجوادیان در جمعه 10 مهر 1394 |
قرآن

«آیه تطهیر سند معصومیت اهل بیت علیه السلام

آیه شریفه « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا » [احزاب/33] ؛ خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد

از آیات محکم کلام‌الله مجید است که علاوه بر روایات فراوان شیعه، به گواهی احادیث بی‌شمار منقول از طریق اهل سنت نیز در شأن پنج تن آل عبا نازل شده است . این آیه روشن الهی که به « آیه تطهیر» نامبردار است، حقیقت انسان‌های والایی را ترسیم می‌کند که با گذر از عوامل مادی و خاکی، به عالی‌ترین مرزهای عصمت و طهارت دست یافته،‌گوهر انسانیت را تنها به بهای رضوان الهی و خشنودی خداوند معامله کردند ؛ به گونه‌ای که اگر فضیلت و تقوای همه انسان ها یک جا جمع شود،‌قطره‌ای در برابر دریای بی‌کران فضائل آنها بیش نخواهد بود. اینان همان مفسران حقیقی کلام‌الهی‌اند که در بیان منزلت رفیع و جایگاه بس بلندشان فرمود:« إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ فِی كِتَابٍ مَّكْنُونٍ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ » [ 79ـ78] .

این آیه در سوره احزاب و در ضمن آیه‌ای قرار دارد که خطاب صدر آیه متوجه زنان پیامبر است و همین امر سبب گردیده است برخی به القای شبهه پرداخته، نزول آن را در شأن اهل بیت انکار کنند یا زنان پیامبر را نیز در زمره آنان قرار دهند. اصل آیه چنین است:

« وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا ؛ و درخانه‌‌هایتان قرار و آرام گیرند و همانند زینت نمایی روزگار جاهلیت پیشین زینت نمایی نکنید و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خداوند و پیامبر اطاعت نمایید . همانا خداوند می‌خواهد که از شما اهل بیت هر پلیدی [احتمالی و شبهه] را بزداید و چنان که شاید و باید پاکیزه بدارد2

آیه 28 تا آیه 34 سوره احزاب، درباره زنان پیامبر و تکالیف و وظایف آنان سخن گفته و به صورت خطاب مستقیم و با تعبیر « یا نساء النبی » ، یا به گونه خطاب غیر مستقیم و با تعبیر « یا ایهاالنبی قل لازواجک » آنان را مخاطب قرار داده،‌ وظایف سنگین آنها را بیان فرموده است . همین امر موجب شده است تا گروهی از مفسران متعصب یا مغرض در صدد توجیه آیه برآمده، زنان پیامبر را هم مشمول اهل بیت قرار دهند؛ در حالی که با نگاهی اجمالی به آیه تطهیر و آیات قبل و بعد آن به خوبی می‌توان به این حقیقت پی برد که هر گاه مخاطب قرآن زنان پیامبر هستند ،‌تمامی ضمایر به صیغه جمع مؤنث آمده ،‌حال آن که همه ضمایر در آیه تطهیر به صورت جمع مذکر است و این خود بهترین دلیل است که مخاطبان آیه، گروهی غیر از زنان پیامبرند.



ادامه مطلب
جايگاه علي عليه السلام درهستي
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 9 مهر 1394 |

جايگاه علي عليه السلام درهستي

جواني علي عليه السلام الگويي براي جوانان
علي و ارتباط با زنان و دختران
علي عليه السلام سمبل توليد و كار
علي عليه السلام الگوي مصرف و ساده زيستي
عبادت علي عليه السلام
رفق و مداراي علي عليه السلام
شخصيت علمي، فرهنگي علي عليه السلام
نهج البلاغه گمشده بشريت معاصر
تنهايي علي عليه السلام
اصول حاكم بر زندگي علي عليه السلام
همسرداري در خانه علي عليه السلام
تربيت فرزند در خانه علي عليه السلام
اصلاحات (تعريف و اركان)
اصلاحات اداري
اصلاحات فرهنگي
اصلاحات اقتصادي
اصلاحات سياسي
انقلابيون دنيامدار
دين نمايان بيخرد
تبليغات اموي سدي در برابر اصلاحات علوي
شيعه علي حقيقت گرا يا شخصيت گرا؟!
وظايف و مسئوليتهاي شيعه علي عليه السلام
مالك اشتر شيعه حقيقي علي عليه السلام
امام خميني، تربيت يافته فرهنگ علوي
مهدي در انتظار شيعيان حقيقي علي عليه السلام

اصفهان

(السلام ای عالم اسرار رب‌العالمین)
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 9 مهر 1394 |
السلام ای عالم اسرار رب‌العالمین   وارث علم پیمبر فارس میدان دین
السلام ای بارگاهت خلق‌را دارالسلام   آستان رویت بطرف آستین روح‌الامین
السلام ای پیکر زایر نوازت زیر خاک   از پی جنت خریدن خلق را گنج زمین
السلام ای آهن دیوار تیغت آمده   قبله‌ی اسلام را از چارحد حصن حصین
السلام ای نایب پیغمبر آخر زمان   مقتدای اولین و پیشوای آخرین
شاه خیبر گیر اژدر در امام بحر و بر   ناصر حق غالب مطلق امیرالممنین
ملک دین را پادشاه از نصب سلطان رسل   مصطفی را جانشین از نص قرآن مبین
بازوی عونت رسول‌الله را رکن ظفر   رشته‌ی مهرت رجال‌الله را حبل‌المتقین
هر که در باب تو خواند فضلی از فصل کلام   در مکان مصطفی داند بلا فصلت مکین
بوترابت تا لقب گردیده دارد آسمان   چون یتیمان گرد غم بر چهره از رشک زمین
چون سگ کویت نهد پا بر زمین در راه او   گستراند پرده‌های چشم خود آهوی چین
مایه‌ی تخمیر آدم گشت نور پاک تو   ورنه کی می‌بست صورت امتزاج ماء و طین
آن که خاتم را یدالله کرد در انگشت تو   ساخت نص فوق ایدیهم تو را نقش نگین
چون یدالهی که ابن عم رسول‌الله بود   ایزدت جا داده بالا دست هر بالانشین
آن یدالله را که ابن عم رسول‌الله بود   گر کسی همتاش باشد هم رسول‌الله بود
ای به جز خیرالبشر نگرفته پیشی بر تو کس   پیشکاران بساط قرب را افکنده پس
فتنه را لشگر شکن سرفتنه را تارک شکافت   ظلم را بنیاد کن مظلوم را فریاد رس
چرخ را بر آستانت پاسبانی التماس   عرش را در بارگاهت پاسبانی ملتمس
گر کند کهتر نوازی شاهباز لطف تو   بال عنقا را ز عزت سایبان سازد مگس
ور کند از مهتران عزت ستانی قهر تو   سدره در چشم الوالابصار خوار آید چو خس
همتت لعل و زمرد در کنار سائلان   آن چنان ریزد که پیش سائلان مشت عدس
خادمان صد گنج می‌بخشند اگر از مخزنت   خازنان ز اندیشه جودت نمی‌گویند بس
آسمان از کهکشان وهاله بهر کلب تو   پیشکش آورده زرین طوق با سیمین مرس
روز کین از پردلی گردان نصرت جوی شد   مرغ روح از شوق جانبازی نگنجد در قفس
بار هستی بر شتر بندد عماری‌دار تو   دل طپد در کالبد روئین‌تنان را چون جرس
از هجوم فتنه برخیزد غبار انقلاب   راه بر گشتن ز پیشت گم کند پیک نفس
از سپاه خود مظفروار فردآئی برون   وز ملایک لشگر فتح و ظفر از پیش و پس
حمله‌آور چون شوی بر لشگر اعدا شود   حاملان عرش را نظاره‌ی حربت هوس
بر سر گردنکشان چون دست و تیغ آری فرو   وز زبردستی رسد ضربت ز فارس برفرس
لافتی الا علی گویند اهل روزگار   ساکنان آسمان لاسیف الاذوالفقار
ای که پیغمبر مقام از عرش برتر یافته   ز آستانت آسمان معراج دیگر یافته
هم به لطفت از مقام قاب و قوسین از خدا   مصطفی اسرار سبحان‌الذی دریافته
هم به بویت از گلستان ماوحی هر نفس   شاه با اوحی مشام جان معطر یافته
چرخ کز عین سرافرازی رکاب کرده چشم   چشم خود را چشمه‌ی خورشید انور یافته
مه که بر رخ دیده از نعل سم رخشت نشان   تا ابد اقبال خود را سکه بر زر یافته
نعل شبرنگت که خورشید سپهر دولت است   چرخ از آن روی زمین را غرق زیور یافته
نزد شهر علم از نزدیک علام‌الغیوب   چون رسیده جبرئیل از ره تو را دریافته
نخل پیوندت که مثمر گشته ز باغ نبی   بهر نسبت گوهر شبیر و شبر یافته
حامل افلاک رحم‌آورده بر گاور زمین   بر سر دشمن تو را چون حمله‌آور یافته
طایر قدرت گه پرواز گوی چرخ را   گوی چوگان خورده‌ای از باد شهپر یافته
آن که زیر پای موری رفته در راهت نمرد   دایه از جاه سلیمانی فزونتر یافته
آن که بی‌مزد از برایت بوده یک ساعت به کار   کشور اجرا عظیما را مسخر یافته
کاسه‌ی چوبین گدایی هر که پیشت داشته   از کف دریای خاصت کشتی زر یافته
وه چه قدر است نور درگهت را پایه‌وار   دست قدرت با گل آدم مخمر یافته
نور معبودی و آب و گل ظهورت را سبب   ز آسمان می‌آمدی می‌بود اگر آدم عرب
ای وجود اقدست روح روان مصطفی   مصطفی معبود را جانان تو جان مصطفی
گر نبوت هم نصیبت داد ایزد چون گذشت   بعد بلغ انت منی از زبان مصطفی
بر سپهر دولت آن نجمی که روشن گشته است   صد چراغ از پرتوت در دودمان مصطفی
در ریاض عصمت آن نخلی که از پیوند توست   میوه‌های جنت اندر بوستان مصطفی
شمسه‌ی دین را درون حجره چون دارد مقام   از نجوم سعد پر گشت آسمان مصطفی
ای تو شهر علم را در آن که در عالم نکرد   سجده در پایت نبوسید آستان مصطفی
سایه‌ی تیغت که پهلو می‌زند در ساق عرش   ز افتاب فتنه آمد سایبان مصطفی
داد از فرعون دعوای الوهیت نشان   جز تو هر کس شد مکین اندر مکان مصطفی
گر نباشد حرمت شان نبوت در میان   فرق نتوان کرد شانت را ز شان مصطفی
من که باشم تا که گویم این زمان در مدح تو   آن چنانم من که حسان در زمان مصطفی
این گمان دارم ولی کز دولت مداحیت   هست نام علی در خاندان مصطفی
با چنین حالی که من دارم عجب نبود اگر   شامل حالم شود لطف تو و ان مصطفی
گوشه‌ی چشمی فکن سویم به بینایی که داد   نرگست را تازگی ز آب دهان مصطفی
جانم از اقلیم آسایش غریب آواره‌ایست   رحم به جان غریبم کن به جان مصطفی
تا دم آخر به سوی توست شاها روی من   وای جان من اگر آن دم نه بینی روی من
ای سلام حق ثنایت یا امیرالممنین   وی ثنا خوان مصطفایت یا امیرالممنین
در رکوع انگشتری دادی به سایل گشته است   مهر منشور سخایت یا امیرالممنین
صد سخی زد سکه زر بخشی اما کس نزد   کوس سر بخشی ورایت یا امیرالممنین
گشته تسبیح ملک آهسته هر گه در نماز   بوده رازی با خدایت یا امیرالممنین
دامن گردون شود پرزراگر تابد ازو   گوشه‌ی ظل عطایت یا امیرالممنین
راست چون صبح دم روشن شود راه صواب   رایت افرازد چو رایت یا امیرالممنین
روز رزم افکند در سرپنجه‌ی خورشید رای   پنجه‌ی ماه لوایت یا امیرالممنین
صد ره را از پایه‌ی خود انتهای اوج داد   رفعت بی‌منتهایت یا امیرالممنین
گه به چشم وهم می‌پوشد لباش اشتباه   عرش تا فرش سرایت یا امیرالممنین
گه به حکم ظن ستون عرش را دارد بپا   بارگاه کبریات یا امیرالممنین
چون به امرت برنگردد مهر از مغرب که هست   گردش گردون برایت یا امیرالممنین
یافت از دست و لایت فتح بر فتح دیگر   دست در حبل ولایت یا امیرالممنین
جان در آن حالت که از تن می‌برد پیوند هست   آرزومند لقایت یا امیرالممنین
گر مکان برتخت او ادنی کنی جایت دهند   انس و جان کانجاست جایت یا امیرالممنین
حق‌شناسان گر به دست آرند معیار تو را   حد فوق ما سوی دانند مقدار تو را
ای که دیوان قضا قائم به دیوان شماست   تابع حکم خدا محکوم فرمان شماست
گر ید بیضا چه مه شد طالع از جیب کلیم   پنجه‌ی خورشید را مطلع گریبان شماست
آن ستون کز پشتی اوقایمندار کان عرش   در حریم کبریا رکنی ز ارکان شماست
این ندامت گوی زنگاری که دارد متصل   گردش از چو کان قدرت گوی میدان شماست
خوان وزیرا که قسمت بر دو عالم کرده‌اند   مایه‌ی آن مانده یک ریزه از خوان شماست
اژدهایی کز عدو گنج بقا دارد نهان   چون عصا در دست موسی چوب ردبان شماست
بنده‌ی پیرست کیوان کز کمال محرمی   از پی پاس حرم بر بام ایوان شماست
عقل اول کز طفیلش می‌رسد لوح و قلم   پیش دانا واپسین طفل دبستان شماست
هرکه را کاریست بر دیوان خیرالحاکمین   نیک چون روی رجوع او به دیوان شماست
من مریض درد عصیانم که درمانم توئی   دردمند این چنین محتاج درمان شماست
صد شکایت دارم از گردون اما یکی   بر زبانم نیست چون چشمم به احسان شماست
گر درین دور فلک شهری گدای محتشم   محتشم را حشمت این بس کز گدایان شماست
دین من شاها به ذات توست ایمان داشتن   وین به دوران چنین کفر است پنهان داشتن
ای تو را جای دگر در عالم معنی مقام   درگهت را قبله‌ایم و روضه‌ات را کعبه‌ی نام
پیکرت گنج نجف نورت در گردون شرف   مرغ روحت از شرف عنقای قاف احترام
ما برین در زایران کعبه‌ی اصلیم و هست   حج اکبر زان ما آنست و بس اصل کلام
گر یکی مانع نباشد گویم این بیت‌الحرم   نیست در حرمت سر موئی کم از بیت‌الحرام
گر به قدر اجر بخشی دوستان را منزلت   باشد از تمکین سراسر عرصه‌ی دارالسلام
ور ز اعدا منتقم باشی به مقداری که بود   ننهد از کف تا ابد جبار تیغ انتقام
اهل عصیان گر تو را روز جزا حامی کنند   قهر سبحانی کند تیغ جزا را در نیام
گر گشایی از شفاعت بر گنه‌کاران دری   بندد از رحمت خدا درهای دوزخ را تمام
خلق را گر یکسر ایمن خواهی از پیغام موت   وای بر پیک اجل گر کام بگشاید زکام
در جزای خصم اگر سرعت کنی نبود بعید   گر شود پیش از محل واقع قیامت را قیام
دین پناها پادشاها ملک دین را بیش ازین   می‌توانی داد در تایید حق نظم نظام
بس که صیاد زمان دام بلا گسترده است   یک زمان با اهل دل مرغ فراغت نیست رام
راست گویم هست از دست مخالف در عراق   بر بزرگان حسینی مذهب آسایش حرام
اهل کفر از آتش بغض عداوت پخته‌اند   از برای خفت اسلام صد سودای خام
داوری پیش تو می‌آرند زیشان اهل دین   یاوری کن ممنان رایا امیرالممنین

محتشم کاشانی

(گزینم قران است و دین محمد)
+ نویسنده جوادجوادیان در پنج شنبه 9 مهر 1394 |
گزینم قران است و دین محمد   همین بود ازیرا گزین محمد
یقینم که من هردوان را بورزم   یقینم شود چون یقین محمد
کلید بهشت و دلیل نعیمم   حصار حصین چیست؟ دین محمد
محمد رسول خدای است زی ما   همین بود نقش نگین محمد
مکین است دین و قران در دل من   همین بود در دل مکین محمد
به فضل خدای است امیدم که باشم   یکی امت کمترین محمد
به دریای دین اندرون ای برادر   قران است در ثمین محمد
دفینی و گنجی بود هر شهی را   قران است گنج و دفین محمد
بر این گنج و گوهر یکی نیک بنگر   کرا بینی امروز امین محمد؟
چو گنج و دفینت به فرزند ماندی   به فرزند ماند آن و این محمد
نبینی که امت همی گوهر دین   نیابد مگر کز بنین محمد؟
محمد بدان داد گنج و دفینش   که او بود در خور قرین محمد
قرین محمد که بود؟ آنکه جفتش   نبودی مگر حور عین محمد
ازاین حور عین و قرین گشت پیدا   حسین و حسن سین و شین محمد
حسین و حسن را شناسم حقیقت   بدو جهان گل و یاسمن محمد
چنین یاسمین و گل اندر دو عالم   کجا رست جز در زمین محمد؟
نیارم گزیدن همی مر کسی را   بر این هر دوان نازنین محمد
قران بود و شمشیر پاکیزه حیدر   دو بنیاد دین متین محمد
که استاد با ذوالفقار مجرد   به هر حربگه بر یمین محمد؟
چو تیغ علی داد یاری قران را   علی بود بی‌شک معین محمد
چو هرون ز موسی علی بود در دین   هم انباز و هم هم نشین محمد
به محشر ببوسند هارون و موسی   ردای علی و آستین محمد
عرین بود دین محمد ولیکن   علی بود شیر عرین محمد
بفرمود جستن به چین علم دین را   محمد، شدم من به چین محمد
شنودم ز میراث‌دار محمد   سخن‌های چون انگبین محمد
دلم دید سری که بنمود از اول   به حیدر دل پیش بین محمد
زفرزند زهرا و حیدر گرفتم   من این سیرت راستین محمد
از آن شهره فرزند کو را رسیده‌است   به قدر بلند برین محمد
نبودی ازین بیش بهره‌ی من ازوی   اگر بودمی من به حین محمد
جهان آفرین آفرین کرد بر من   به حب علی و آفرین محمد
کنون بافرین جهان آفرینم   من اندر حصار حصین محمد
تو ای ناصبی جز که نامی نداری   از این شهره دین وزین محمد
به دشنام مر پاک فرزند او را   بدری همی پوستین محمد
مرا نیز کز شیعت آل اویم   همی کشت خواهی به کین محمد
به دین محمد تو را کشتن من   کجا شد حلال؟ ای لعین محمد
به غوغا چه نازی؟ فراز آی با من   به حکم کتاب مبین محمد
اگر من به حب محمد رهینم   تو چونی عدوی رهین محمد؟
به عیسی نرست از تو ترسا، نخواهد   همی رستن این بو معین محمد
منم مستعین محمد به مشرق   چه خواهی از این مستعین محمد؟
چه داری جواب محمد به محشر  

چو پیش آیدت هان و هین محمد؟

ناصر خسرو

...تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...